Alla inlägg under december 2011

Av Marlie - 25 december 2011 19:34

Julafton. Julmat. Julmust. Julgodis. Julklappar. Jultomte. Julstrumpa. Julkalender. Julgran. Julpyssel. Julmys. CHECK!


Vi hade en väldigt lugn och skön julafton uppe hos mamma igår. Ungarna var glada och nöjda över jultomten & julklapparna. Dom brydde sig desto mindre om godis & mat. Jag hittade egentligen aldrig någon julstämning, men hade en otroligt bra ändå. Jag njöt av att ungarna hade det tipptopp.


Juldagen hos pappa. Saga röjer sönder sig själv, morfar, Marie & huset. Pust. Ge mig luft. Hur orkar hon? Hur står pappa ut? Eloge till honom & Marie!


Som jag säkert nämnt tidigare så var det delvis mitt samvete som köpte julklappar till min dotter i år, bra eller dåligt? Smaksak. Jag känner mig nöjd och hon är mega nöjd med sina julklappar - dubbellycka. Perfekt.

 

Jag har tydligen också varit snäll i år. Jag har fått julklappar. Några här och några där. Lite smått & gott. Tack alla fina människor som tänker på mig & min underbara dotter. <3 Jag har bland annat fått tre ljuvliga armband som är mer än bara armband, dom är känslofulla. Dom är fulla av omtanke & vämre. Dom är personliga & jag älskar dom.

Av Marlie - 15 december 2011 22:22

Det är femtonde december idag och det betyder att det är jul innan vi vet ordet av. Jag har alltid älskat julen och kommer antagligen göra.. Men i år ska jag göra någonting annorlunda, jag ska fira jul som singel. Jag ska fira jul som ensamstående mamma. Jag ska fira jul med familjen utan familj. Jag vet inte hur man firar jul ensam i ett fullsatt rum.


Vilken konstig uppesittarkväll. Vilken konstig julmorgon. Vilken konstig julafton. Vilken konstig paketutdelning.

Allt kommer vara konstigt & annorlunda om man jämför med vad jag är van vid, dom sista fem jularna har jag firat tillsammans med det som en gång var min familj. En mamma-pappa-barn-jul. I år blir det en mamma-barn-jul.


Jag & Saga är vår alldeles egna lilla familj, men jag vet inte om jag är beredd på att fira en familjedag, en högtidsdag, en julafton utan familj-familjen, utan kärn-familjen.


Pust! Gah! Suck!

Läskigt och oläskigt.

Bra och obra.

Mysigt och omysigt.


Hej & hå. Jag låter som en riktigt bitterfitta men det är jag verkligen inte. När min kärn-familj sprack bestämde jag mig för att vara singel och jag trivs väldigt bra med det. Jag har inte tid för mer än mig själv och min dotter just nu. Jag vill ha det så. Jag vill ha vår och min tid, ingen annans. Jag vill inte vara kär, behöva ta hänsyn och dela med någon. Jag är ego-Marlie & ego-mamma nu! Jag är min styrka, Saga är min kärlek, och tillsammans är vi är oslagbara.


Den största anledningen till att jag inte är beredd på att fira jul själv är för att jag inte vet hur man gör. Vid speciella tillfällen saknar jag någon vid min sida..


PUNKT

Av Marlie - 8 december 2011 20:39

    


HISSEN - Årets julkalender! Jag tycker den är charmig, mysig och kärleksfull.

Jag är 24år och stolt över att jag inte har missat ett enda avsnitt.



 

DISSEN -  Gräset är grönt! Träden är bruna! Asfalten är grå! Ge oss snö, nu!

Det är ju för fasiken åttonde december nu.

Av Marlie - 8 december 2011 20:19

Sedan jag blev mamma har jag haft otroligt stora krav på mig själv och julen. Exakt allt ska vara perfekt, och då menar jag allt. Nystädat hela tiden. Julgardiner, tomtar, julöverdrag på kuddarna, ljus i alla rum. Nybakat varje helg. Hemmalagad julmat. Hemmapysslade tomtar. Hemmagjort pyssel. Hemmabakat julgodis. Hemmaplanterade blomgrupper. Absolut ingenting köpt. Absolut ingenting enkelt & smidigt. Allt ska göras hemma, från noll. Punkt.


Men vem sjutton säger att det är den perfekta julen? Jag har ändrat mig. Tomtarna från Rusta, Mor Annas pepparkakor och köpta köttbullar fungerar också, hur bra som helst. Första & andra advent har gått utan att jag bakat en grej. Jag har inte ens pyntat klart adventsljusstaken som står på mitt vardagsrumsbord. Somliga undrar nog vem jag blivit? Jag har världens bästa svar - jag börjar bli mitt jag. Jag känner ett lugn jag saknat mycket och länge.


Saga älskar sin mamma utan tolv sorters julgodis, utan hemmarullade köttbullar. Hon kommer älska alla sina julklappar trots att dom kommer slås in i samma papper och inte fjorton olika. Det har jag kommit på, så det så.


Självklart ska mitt barn få göra pepparkakshus, julgodis och hjälpa mamma pynta granen. Självklart har vi jul hemma. Självklart har vi julblommor och fina julstjärnor och stakar i våra fönster. Och det är precis perfekt och lagom för oss. Lagom mycket för att hinna med mys, bus och lek i juletider och inte bara stressa omkring och runt.


Jag är nöjd och en aning stolt över mig själv. Jag kommer ha en bra jul, utan krav.


Av Marlie - 1 december 2011 21:03

Saga älskar sina dockor. Dom är hennes vänner. Hennes bebisar. Hennes dagisbarn. Hennes allt. Hennes trygghet.


Jag har länge tänkt på att hon ska få en ny vän i julklapp och imorse berättade hon att hon önskar sig en docka av tomten, en docka som kan krypa och gå. Ehm, jaha tänkte jag. Jag har tänkt tanken på att just den dockan ska få flytta in hos oss men jag känner en annan femåring som har den dockan och det har inte precis blivit hennes favorit. Jag beslutade mig för att hon ska få en ny vän i julklapp men ingen sån, den verkar ju tråkig, titta bara på vad en annan femåring tycker. Jag böt några ord med Sagas pappa om julklappar och då gick det upp för mig - vår dotter är inte samma barn som någon annan! Så min fina Saga ska få en docka som kan krypa och gå i julklapp.

 

Vet ni vad det här innebär? Jag är klar med julklapparna till min dotter och det är första december idag. Lovely!

Kors i taket, jag av alla människor är ute i god tid och slipper julstressen! Jag njuter redan.

Om mig och bloggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Nyaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Läsvärda bloggar

Hur många läser bloggen?


Skapa flashcards