Direktlänk till inlägg 8 december 2011

Julstress, eller?

Av Marlie - 8 december 2011 20:19

Sedan jag blev mamma har jag haft otroligt stora krav på mig själv och julen. Exakt allt ska vara perfekt, och då menar jag allt. Nystädat hela tiden. Julgardiner, tomtar, julöverdrag på kuddarna, ljus i alla rum. Nybakat varje helg. Hemmalagad julmat. Hemmapysslade tomtar. Hemmagjort pyssel. Hemmabakat julgodis. Hemmaplanterade blomgrupper. Absolut ingenting köpt. Absolut ingenting enkelt & smidigt. Allt ska göras hemma, från noll. Punkt.


Men vem sjutton säger att det är den perfekta julen? Jag har ändrat mig. Tomtarna från Rusta, Mor Annas pepparkakor och köpta köttbullar fungerar också, hur bra som helst. Första & andra advent har gått utan att jag bakat en grej. Jag har inte ens pyntat klart adventsljusstaken som står på mitt vardagsrumsbord. Somliga undrar nog vem jag blivit? Jag har världens bästa svar - jag börjar bli mitt jag. Jag känner ett lugn jag saknat mycket och länge.


Saga älskar sin mamma utan tolv sorters julgodis, utan hemmarullade köttbullar. Hon kommer älska alla sina julklappar trots att dom kommer slås in i samma papper och inte fjorton olika. Det har jag kommit på, så det så.


Självklart ska mitt barn få göra pepparkakshus, julgodis och hjälpa mamma pynta granen. Självklart har vi jul hemma. Självklart har vi julblommor och fina julstjärnor och stakar i våra fönster. Och det är precis perfekt och lagom för oss. Lagom mycket för att hinna med mys, bus och lek i juletider och inte bara stressa omkring och runt.


Jag är nöjd och en aning stolt över mig själv. Jag kommer ha en bra jul, utan krav.


 
 
Nettan

Nettan

9 december 2011 08:23

Åh, det låter så underbart! Att det faktiskt finns fler som jag!!!

Sen det året jag blev sjuk vid jul har mina "julmåsten" också ändrats radikalt, och vet du... Man mår så mycket bättre när man inte lägger ner en massa tid på stress, stress och skyhöga krav på sig själv, JULEN BLIR UNDERBAR i alla fall även med köpta köttbullar, inga mängder av julgodis och mor Annas pepparkakor. Fast julklappar SKA vara inslagna i samma papper enligt mig, har väldigt svårt när pappret tar slut och man måste ta ett annat... ;-)

Och julgranen, DEN PYNTAR JAG så som jag vill ha den, annars blir den ful ;-)

Puss å kram till dig världens bästa Marlie <3

http://www.skorpan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Camilla

10 december 2011 10:11

Jag gör samma sak. Vi bakar och pyntar så mycket vi känner för och när lusten faller på, barnen blir inte lyckligare med stressade mammor.
Puss <3

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marlie - 29 mars 2016 08:17

Bålsta var ganska nytt för mig och Camilla visade mig allt & alla. Jag var 17, eller kanske 18. Det var hemmafest. Det var Camillas barndomsvänner och där i soffan satt han, han den där killen som var lite roligare, lite snyggare, lite märkvärdigare ...

Av Marlie - 11 juli 2015 23:27

Världens och livet har precis visat oss sin sämsta sida.  Min åttaåring har nyss behövt hälsa på någonting jag ville hon skulle slippa, för alltid.    Bålsta är omskakat och många sörjer den tragiska händelse att en nioårig flicka mist livet, u...

Av Marlie - 1 juni 2015 22:55

Det var fredag, sent en fredagsnatt. Hockeyn var på och du lät hockeyn få bli öppningsfrasen på ett samtal som tre dagar senare fortfarande lever och som vänder upp och ner på hela min tillvaro. På ett väldigt bra sätt.    Vem är du? Vad kommer...

Av Marlie - 11 november 2014 21:48

Det är inte ens en månad kvar. Inte ens tre veckor kvar. Herregud.   Det är två veckor och fem dagar. Det är nitton dagar kvar. Va vadå? Nitton dagar! Det är inte ens tjugo dagar kvar. Håll i hatten. Jag är nervös. Jag är pirrig.   Det ...

Av Marlie - 12 oktober 2014 22:50


Jag har drömt om en bröstoperation så länge jag kan minnas och för 2-3 år sedan hoppades jag att det skulle bli möjligt innan jag fyller 30 och nu sitter jag här... 27år gammal och om 49 dagar händer det.   Om 49 dagar blir min dröm verklig...

Om mig och bloggen

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Nyaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Läsvärda bloggar

Hur många läser bloggen?


Skapa flashcards